Monday, February 22, 2010

Isu 3 wanita Islam di sebat

I read the below article in Art Harun's blog and was laughing at this note!

"Shaikh Saleem is a law practitioner. He is sometimes perturbed that in Melaka, apparently, non-Muslims are prohibited from uttering his first name. He is now thinking of seeking damages from his parents for giving him a name which cannot be used, uttered, called upon or written by non-Muslims.
That was so funny!

The article by Shaik Saleem that appeared in Art Harun's blog.

Pendedahan oleh Menteri Dalam Negeri berkenaan dengan pengenaan hukuman sebat ke atas 3 orang wanita atas kesalahan persetubuhan luar nikah selaras dengan seksyen 23 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997 [“Akta”] telah menimbulkan pelbagai kontroversi di kalangan rakyat Malaysia. Ia adalah salah satu daripada pelbagai isu-isu kontroversi yang timbul sejak kebelakangan ini dan kesemuanya mempunyai satu tema yang berulangan, ianya akan dipolitikan dengan semaksimanya.
Isu terbaru bekenaan tiga wanita ini tidak berbeza. Pelbagai persoalan timbul antara lain,
a. Mengapa Menteri Dalam Negeri hanya mendedahkan hukuman tersebut selepas ianya dilaksanakan sedangkan ianya adalah pengetahuan umum bahawa terdapat keresahan berkenaan isu ini pada awal lagi apabila Kartika dijatuhkan hukuman sebat.
b. Mengapa Mahkamah Syariah beriya-iya ingin menggunakan Akta ini terhadap wanita-wanita ini sedangkan Akta yang sama mempunyai kesalahan liwat yang tidak digunakan ke atas Anwar Ibrahim?
c. Adakah Mahkamah Syariah mempunyai kuasa untuk menjatuhkan hukuman sedemikian apabila ianya dengan jelas dibawah Kanun Keseksaan bahawa wanita tidak boleh dihukum dengan sebatan (tidak kira bagaimana ianya dilaksanakan)?

Read more: http://art-harun.blogspot.com/2010/02/isu-sebatan-wanita-islam-atau-politik.html

No comments: